4 Disember 1977 - 7.21pm adalah tarikh
yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia dalam sejarah Penerbangan Malaysia
(MAS) apabila salah sebuah pesawat miliknya telah meletup dan terhempas di
sebuah kawasan paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah,
Johor . Bangkai pesawat berkecai dan terbakar hingga meranapkan muka bumi
seluas kira-kira dua kilometer persegi dari titik jatuh pesawat tersebut . Boeing
737 yang dikendalikan itu sedang dalam perjalanan dari Lapangan Terbang
Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang menuju ke Lapangan Terbang Subang
Sebelum sempat melakukan
pendaratan di Lapangan Terbang Subang, Kapten Ganjoor sempat memberitahu menara
kawalan mengenai kehadiran pengganas di dalam pesawat yang sedang
dikendalikannya. Selepas mengetahui perkara tersebut, pihak berkuasa Lapangan
Terbang Subang segera mengosongkan laluan 33 bagi membolehkan pesawat Boeing
737 kendalian Kapten Ganjoor dan Pembantu Kapten Kamarulzaman mendarat dengan selamat. Malangnya pesawat
tersebut tidak sempat untuk melakukan pendaratan di lapangan terbang itu,
sebaliknya Kapten Ganjoor bertindak untuk terbang semula ke awan dan menghubungi
menara kawalan yang dia diarahkan oleh pengganas untuk menuju ke Singapura.
Kira-kira pukul 8.15 malam,
pesawat yang membawa 93 penumpang bersama tujuh krew penerbangan itu hilang
dari radar menara kawalan dan terhempas di sebuah kawasan hutan paya bakau di
Tanjong Kupang, Gelang Patah.
Mangsa yang terkorban
Pilot - Kapten G.K. Ganjoor
Co Pilot - Kamarulzaman Jalil
Crew - 7
Penumpang - 93
Antara nama –nama mangsa
yang terlibat :-
Mario Garcia (Usahawan )
Tomio Gotto (Usahawan
Jepun )
Datuk Seri Ali Ahmad Menteri
Pertanian
Tan Sri Mahfuz Khalid Ketua Pengarah
Jabatan Kerja Raya
Datuk Khalid Mohamad Pengarah
Kerja Raya Bahagian Tentera,
Abu Bakar Othman
Merican Pengarah Kerja Raya Bahagian
O.D. Hoerr Pegawai Bank Dunia
S.A. Naime. Pegawai Bank
Dunia
Mario Garcia
Inchaustegu
Gladys Duta Cuba
73 rakyat Malaysia, tiga rakyat
Australia, Inggeris (lima), Jerman (empat), Afghanistan (satu), India (tiga),
Thailand (satu), Jepun (satu), Singapura (satu), Kanada (satu) dan tiga rakyat
Indonesia, Amerika Syarikat (satu), Cuba (dua) dan Greece (satu).
Kapten G.K. Ganjoor
CREW
Tempat tragedi
pesawat MH653 itu adalah sebahagian daripada kawasan paya seluas 800 hektar
milik kerajaan yang kini diletakkan di bawah jagaan Pelabuhan Tanjung Pelepas
(PTP) secara konsesi dan dirizabkan sebagai zon bebas aktiviti manusia. Paya
yang hangus dan menjadi saksi kepada 100 jiwa yang terkorban itu kini hanyalah
hamparan muka bumi yang mirip hutan sekunder.
Peristiwa Seram Alkisah dari
kejadian ..
kejadian itu terus mewujudkan pelbagai andaian, cerita dan kenangan.
Pelbagai cerita aneh turut diceritakan pelbagai pihak selepas kejadian itu.
Antaranya, beberapa kisah pemandu teksi mengambil penumpang wanita muda bersama
seorang anak kecil di kampung itu, tidak jauh dari kawasan kemalangan.
Penumpang berkenaan meminta dihantar ke Jalan Kebun Teh iaitu tanah perkuburan
khas bagi menempatkan mangsa tragedi.
Apabila sampai di situ, wanita itu
meminta keluar sebentar untuk menziarah makam dengan menumpangkan anak kecilnya
di tempat duduk hadapan teksi. Bagaimanapun, sebaik berpaling melihat wanita
itu berjalan ke arah makam, anak kecil di sebelah tempat duduknya bertukar
menjadi batu nisan dan wanita itu turut ghaib.
Sehingga kini, tidak ada pokok
termasuk pokok bakau dapat hidup di kawasan kapal terbang terhempas itu. Ketua
Kampung Ladang, Tanjung Kupang, selain itu ada juga kisah kira-kira lima hari
selepas kejadian, dia menerima kedatangan seorang pelanggan, seorang anggota
polis hutan yang membeli barangan keperluan di kedai runcitnya.
Peduduk kampung berkata,
ketika itu, dia perasan, wang yang digunakan untuk membeli barangan adalah wang
kertas RM5 yang banyak ditemui di lokasi kemalangan serta berbau darah. “Saya
mengesyaki wang berkenaan milik mangsa yang terbabit dalam nahas itu. Saya
mencium wang berkenaan untuk memastikannya selepas pelanggan berkenaan
meninggalkan kedai dan saya yakin ia berbau darah,” katanya. Abu Bakar berkata,
berikutan kejadian itu, dia menjadi gelisah dan tidak dapat tidur semalaman. “tetapi
apa yang menakutkan ialah bayangan lembaga hitam mengganggunya sehingga dia
berasa seolah-olah ada benda berat menindih badannya.
“ tidak dapat melihat dengan jelas lembaga
hitam itu sama ada lelaki atau perempuan. Bagaimanapun, saya percaya ia
disebabkan saya menerima wang milik mangsa kemalangan berkenaan.“Kejadian itu
menyebabkan mereka menjadi seperti tidak tentu arah dan sentiasa terperanjat
hampir seminggu,” katanya. Seorang penduduk di situ .
Kisah Yang Diceritakan oleh salah seorang Penghuni yang
bekerja sebagai nelayan Kampung Kawasan Tersebut
Pada mulanya, kami ingat
bunyi kapal terbang Singapura menjalani latihan. Bagaimanapun, bunyinya pelik
dan berdesing seperti wisel. “Tidak berapa lama kemudian, kami melihat sebuah
pesawat terbang rendah dan terdengar bunyi dentuman sebelum satu letupan kuat
dan api menjulang beberapa puluh meter ke udara,” katanya. Sulaiman berkata,
kejadian itu menyebabkan pelbagai dokumen dan barangan turut tercampak ke laut.
“Saya amat terkejut dan bersama seorang rakan kembali ke darat untuk melihat
apa yang terjadi. Saya dapati pelbagai barangan bersepah berhampiran tempat
kejadian seperti pakaian, makanan, kertas dan sebagainya. “Kami juga melihat
satu daripada sayap kapal terbang berkenaan tercacak pada benteng manakala
tayar di kawasan bakau. Selain itu, banyak wang kertas RM5 turut ditemui
bertaburan di atas tanah serta perut manusia. “Semua mayat sudah hancur dan
tidak lagi kelihatan bentuk. Apa yang kami dapat lihat ketika itu hanya
gumpalan daging saja,” katanya.
Beliau yang dipercayai penduduk kampung pertama
sampai di tempat kejadian mendakwa menemui ikan kurau kering masih elok di
dalam sebuah bakul yang biasa dibawa masyarakat Cina pada masa itu. Katanya,
tidak lama kemudian, satu helikopter dari Singapura sampai di tempat kejadian
dan mula menyuluh ke tempat kejadian. “Mereka juga mengikuti pergerakan kami di
lokasi berkenaan untuk tempoh beberapa minit menyebabkan kami meninggalkan
lokasi berkenaan. “Mungkin mereka menyangka kami antara mangsa terselamat dalam
nahas berkenaan,” katanya yang mendakwa tidak lama kemudian berpuluh-puluh
ambulans dan jentera bomba datang ke tempat kejadian untuk membantu mangsa
nahas. Tiga hari selepas kejadian, mereka memasuki kawasan
tragedi dan cuba mengambil sebelah kasut kulit yang ditemui di tempat
kemalangan berkenaan.
“Saya sungguh terkejut apabila mendapati ada kaki manusia
di dalam kasut berkenaan. Saya juga ada mendengar cerita seorang penduduk
kampung mengambil kasut di kawasan kemalangan tetapi terpaksa memulangkan
semula apabila tidak dapat tidur,” katanya.
ada hari Isnin 4
Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia
dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat
miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang
kenamaan. Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama
tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan
paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
ada hari Isnin 4
Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia
dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat
miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang
kenamaan. Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama
tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan
paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Pada hari Isnin 4
Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia
dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat
miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang
kenamaan. Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama
tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan
paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Pada hari Isnin 4
Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia
dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat
miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang
kenamaan. Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama
tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan
paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Pada hari Isnin 4
Disember 1977 adalah tarikh yang paling mendukacitakan rakyat Malaysia
dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS) apabila salah sebuah pesawat
miliknya terhempas dan mengorbankan banyak nyawa termasuk orang
kenamaan. Penerbangan MH653 yang membawa seramai 93 penumpang bersama
tujuh krew penerbangan telah meletup dan terhempas di sebuah kawasan
paya bakau dekat Kampung Ladang, Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
No comments:
Post a Comment