Tuesday 26 January 2016

Emosi Dan Keperibadian Anak Bila Mencecah Usia 3 tahun..



         Hi all alhamdulilah syukur dah seminggu cheq hanie demam ni baru bangun terus rasa nak sambung berceloteh yang cheq hanie dah tertangguh dek kerana terkena deman panas,heheh.. ok kali ini cheq hanie nak share story tentang psikologi anak dari segi emosi dan keperibadian bila usia masuk ke 3tahun..kisah ini cheq hanie terbaca satu majalah dan rasa nak buat research bak kebetulan anak cheq hanie yang pertama dah masuk usia 3 tahun 3bulan ...


so cheq hanie perlukan info-info berguna ini untuk membantu cheq hanie belajar bagaimana nak mengawal dan membentuk peribadi..bak kata orang anak ini ibarat kain putih kita ibubapa ini lah yang akan mencoraknya..kalu baik baiklah klu buruk buruklah jadinya..subahanaallah ..sesunggunya yang baik itu datang dari Allah yang sebaliknya datang dari kita yang bergelar insan yang sesungguhnya penuh dengan kekilafan..

               Apabila anak cheq hanie masuk ke usia 3 tahun ini banyak yang cheq hanie mula perasan akan sikap serta tingkah laku dia...jika sebelum ini dia hanya menurut kemahuan cheq hanie sebagai ibu dari segi pemilihan pakaian ,makanan ,warna,aktiviti dan macam-macamlah tapi bila mencecah usia 3 tahun dia dah mula pandai untuk memilih mengikut citarasa sendiri...selain itu anak di usia ini sudah mula menunjukan minat untuk belajar tentang sesuatu di waktu ini dia akan mula bertanya tentang apa yang dia dengar dan lihat di sekililinya untuk membantu sel otaknya bergabung..



Di usia 3 tahun Anak..

  • Mula menunjunkkan minat  terhadap pemilihan pakaian seperti warna kesukaan dan karektor yang disukai
  • Mula memilihan gaya pemakanan yang diminatinya sendiri mengikut citarasa.
  • Mula menunjukan minat dalam segala hal alam sekitar seperti kenapa burung boleh terbang dan ikan mampu berenang diair
  • Mula mengerti untuk menjadi anak yang baik ,mula memahami arahan yang diberikan dengan lebih baik
  • Mula memiliki karekter diri (seperti seorang abang atau kakak)
  • Mula memiliki perasaan sedih , takut ,terkejut dan gembira (bila dibacakan cerita sedih akan membuat anak mula mengalirkan air mata.)
  • Dari segi fizikal sudah boleh memberitahu dirinya mahu buang air kecil atau air besar.

2 comments:

Elia Si Jejariruncing said...

besar dh cik abg kite ni... 3 tahun dah.. dah galak nak gi keje pulak tu.. advance sgt tuhh.. hehehe

Cheq hanie said...

kan..so pas ni mama dia dah leh sent surat resign lah anak dah kerja hahahha