Friday 9 September 2016

Bukan Semua Orang Memiliki Gigi Garham Bungsu

                          

                Cerita tentang gigi ramai yang akan jadi seram sejuk kan..termasuk la cheq hanie yang memang fobia dengan klinik gigi mungkin kerana mitos cerita-cerita dari orang sekeliling tentang betapa sakitnya jika membuat treament atau memang pernah mengalami pengalaman.
              Baru ini cheq hanie sakit gigi tapi still tahan sehinggalah dah berminggu-minggu dek kerana dah tak tahan call jugak la klnik gigi berdekatan dengan rumah untuk membuat appointment check gigi .Selesai check gigi doktor bagitahu gigi garham rosak dan perlu dicabut tapi doktor bagi pilihan untuk buat treament gigi rosak tapi perlu membuat 2 -3 kali lagi untuk treament ini memandangkan  gigi garham cheq hanie hanya ada dua dan tidak ada gigi garham bongsu .



           " Ha saya tak ada garham bongso ???? ...Doktor Norzah bertanya pernah cabut ker?? memang cheq hanie terkejut la "cheq hanie bagitau tak pernah cabut ..tapi bila doktor Norzah beri penjelasan memang ada sesetenggah orang tidak ada garham bongso kerana kecacatan kedududkan .Untuk tahu perlu melakukan ujian x-ray . Baru cheq hanie tahu yang bukan semua orag akan ada garham bungsu.
          Pada yang tak tahu garham bungsu @ Gigi bongsu adalah gigi geraham besar kekal ketiga (terakhir) yang akan tumbuh di bahagian kiri dan kanan rahang paling belakang sekali. Biasanya, setiap orang ada 4 gigi bongsu; dua di atas dan dua di bawah. Secara umumnya, gigi kekal akan mula tumbuh seawal umur 6 tahun manakala gigi bongsu pula selalunya mula tumbuh pada usia 18 tahun atau lebih.



 Kepada sesiapa yang berminat ke klnik Norzah area subang jaya  SS19 ni cheq hanie share alamat yer...

KLINIK PERGIGIAN NORZA
81A JALAN SS19/6 
47500 SUBANG JAYA
 SELANGOR 
TEL NO :56357904


No comments: